torsdag 1. oktober 2015

hummus med koriander





hummus er noe av det aller beste jeg vet. når jeg er i krakow spiser jeg det opptil flere ganger i uken, på min favoritt kafe. jeg har prøvd flere ganger å lage en god hummus selv, og har nå kommet frem til oppskrift jeg synes er god. 

hummus er veldig godt som pålegg på brødskiva, eller kan brukes til f eks salatdressing, dipp til grønnsaker eller som tilbehør. 

hovedingrediensen i hummus er kikerter. de er rike på viktige næringsstoffer som jern, magnesium og folat. de har dessuten et høyt proteininnhold og gir en langvarig metthetsfølelse. 








du trenger:



1 boks med kokte hermetiske kikerter 
1 fedd hvitløk
saften av 1/2 sitron
6 ss god olivenolje
3-6 ss vann - gjerne kokende vann 
1 ss tahini (sesamfrøpasta) - kan sløyfes
1 ts spisskummin
1 ts paprikakrydder
salt og pepper
en neve frisk koriander - kan også sløyfes slik at det blir en mer tradisjonell hummus 




slik gjør du:

skyll kikertene godt. ha enten i foodprosessor eller kjør med stavmikser sammen med resten av ingrediensene, til du får en jevn og fin blanding. ha over i skål, hell litt ekstra olje på toppen og et dryss litt paprikakrydder over. voila.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar