torsdag 7. januar 2016

HJEMMELAGDE KNEKKEBRØD






da var det plutselig blitt 2016! 
jeg er ikke så veldig for en hel haug med nyttårsforsett når det kommer til å leve sunt. 
likevel kommer man ikke unna at det nå er en fin tid til å restarte. 
man kan falle tilbake til gode rutiner og legge et godt grunnlag for resten av året.

jeg for min del valgte å starte den første uken av året med å lage hjemmelagde knekkebrød. 
det er en stund siden jeg har gjort det, så dette var en opptur. 
det er jo bare så godt og enkelt! 



til 2 brett 

du trenger:


2,5 dl store havregryn

2 dl sammalt rug
1 dl gresskarkjerner
0,5 dl linfrø
0,5 dl solsikkekjerner 
3 ss chiafrø (kan skippes)
3 ss sesamfrø
7,5 dl vann
1 ts salt
1 ts honning 

NB: om du skipper chiafrøene; reduser til 7 dl vann. 








slik gjør du:



sett ovnen på 180 grader med varmluft.

bland sammen alle ingrediensene i en bolle. 
du skal få en ganske løs røre.
finn frem to bakepapirkledde stekebrett. 
fordel blandingen utover de to brettene, gjerne med slikkepott. 
prøv å gjør det så jevnt som mulig. 


ha inn i ovnen.

etter 10 minutter tar du ut brettene og kutter til den størrelsen du vil ha på knekkebrødene. 
det er fint å bruke en pizzarulle.

ha inn i ovnen igjen i 35-40 minutter. 
det er lurt å åpne døren til ovnen med jevne mellomrom for å slippe ut damp. 




kos deg og jeg håper dette blir en fin start på det nye året! 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar