tirsdag 10. november 2015

bananis med peanøttsmør





is er noe av det beste jeg vet, og hvis jeg har lyst på noe godt er det første prioritet. denne varianten med kun sunne ingredienser kan du spise når som helst med god samvittighet. den blir utrolig creamy og smaker superdigg! det eneste du trenger er frossen banan, plantebasert melk og peanøttsmør. jeg pleier å kjøpe økologisk, crunchy peanøttsmør. man ser kanskje på peanøttsmør som kjeskemat, men velger man riktig type er det faktisk veldig sunt. det inneholder flerumettet fett (den sunne typen), fiber og masse viktige næringsstoffer. 



til en stor porsjon

du trenger:

2-3 frosne bananer 
1 ss peanøttsmør
2 ss plantebasert melk (jeg synes rismelk er best)

+ valgri topping, men absolutt ikke nødvendig. 







litt bananfakta. 

den mest anvendelige frukten som finnes. eller bæret som det botanisk sett er. jeg kjøper alltid inn en stor klase bananer. da har jeg alltid rask energi tilgjengelig. når de begynner å bli overmodne kutter jeg de opp og fryser ned. tips.

litt om hvorfor bananen er så fantastisk:

- en av de beste kildene til kalium. kalium er helt nødvendig for hjertets funksjon og for å holde et stabilt blodtrykk

- gir godt humør. banan inneholder aminosyren tryptofan, som i kroppen gjøres om til serotonin. serotonin utløser lykke følelse. det reduserer også stress og hjelper  med reguleringen av sovemønsteret. 


- inneholder masse energi

- har god effekt på fordøyelsen

- har et høyt innhold av vitamin B6






slik gjør du:


du må ha blender med ice-crush funksjon. ha kun bananene oppi blenderen og kjør på med ice crush så lenge det lar seg gjøre. så tar du oppi melken og peanøttsmør og kjører til en jevn masse. 
serveres med en gang og nyt! is med god samvittighet på en ukedag. yey. 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar